KOs UnTuK KAwen

TQ FOLLOW>> I FOLLOW U BACK

My Weeding Anniversary 31 Ogos 2012

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
I LOVE MY HUSBAND

Selasa, 15 April 2014

Siap Tahu Cara Nak Amik Anak Angkat??

Assalammualaikum...

berikutan dari post semlm hari ni aku nak mencari jawapan plak pada persoalan di atas itu...disebabkan baby tak lama dah nak lahir..jadi aku kena cari lebih lagi maklumat..

maklumat berkenaan apa..

berkaitan mcm mn proses nak amik anak angkat tu..susah ke senang..

SATU

Apa beza amik anak angkat melalui JKM dengan amik anak dari tgn ibu/bapa si anak terus untuk dijadikan anak angkat??

DUA

Salah tak disisi undang-udang lau amik anak angkat tp tak ckp pada JKM??

TIGA

Siapa leh kongsi pengalaman apa step yang perlu untk amik anak angkat ni, dari dia mula lahir pe yang perlu kita buat??

KEEMPAT

Sapa2 tahun tolonglah jawab yer sharing is caring..

P/s: pada sape2 da pengalaman meh lah join sini kita story2 kongsi pengalaman..saya excited sgt dah nie...tak sabar nak timang anak..walau bukan anak kandung tp..sy tetap teruja...seperti sy yang akan melahirkannya..

Barang2 baby pun sy tak membeli lg..sbb tak tau nak mula dari mana..nak beli apa yang perlu..apa yang tidak..InsyAllah nanti weekend baru nak jejalan tgk2 barang baby.. alangkah bahagia nyer rasa keterujaan ini..kalau sebelum nie aku duk ikut akak ofice cari baju anak dia..but now aku pun leh sama2 mencari utk baby...terima kasih Allah..ko turunkan kepada aku perkara yang membahagiakan aku...tak terungkap rasanya..dan sekarang aku tengah menanti 17.4 nie baru nak scan utk tgk jantina baby..jadi nie wat aku lg tak sabar nak tau..tp aku harap he's a boy lah... ^_^



Yang Cute ^_^.
Liyana Alia 

2 ulasan:

  1. Dik, akak nasihatkan, go through JKM la. Sebab my in law ada yang ambil direct dari tangan ibu dia, so ambik surat mahkamah. Now, budak tu umur 12 tahun, nak buat IC tak boleh. Macam2 yang tak ada 12 years ago. So, nak tak nak kena pergi JKM semula.

    Tak boleh tak inform tau. Surat beranak dia, IC dia semua nanti macam mana? Nak masuk sekolah, rawatan hospital..semua nak kena guna.

    Akak nasihatkan, pergi JKM dulu, dapatkan penjelasan dan tanya habis. Kedua, lepas dari JKM cuba tanya JPN pula macam mana prosedur diorang. Masalahnya, setiap jabatan ni suka tukar2 prosedur. Tahun ni kita ikut, lagi 3 tahun diorang tukar prosedur, nak kena ikut JKM pula.

    Ada cara lain....

    Bela dulu baby tu untuk 2 tahun. Lepas 2 tahun, isi borang anak angkat di JKM. Tulis alasan, terputus hubungan dengan ibu bapa bayi setelah lebih 2 tahun. Clear cut. Ini, nasihat dari JKM officer.

    Tapi, pada akak, better susah2 sikit sekarang sebab kita nak senang di kemudian hari....

    BalasPadam
    Balasan
    1. owh mcm tu ke kak..ok2 so sy kena pg bertanya dulu lah kan..tu lah pikir jugak..nanti nak sekolah..nak wat ic semua mesti nak kena da detail kan...time ksh kak atas nasihat InsyAllah nanti sy pg ke JKM ngan JPN dulu...

      Padam

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...